dinsdag 15 juli 2014

Miniforten

Enkele weken geleden wist ik niet wat mij overkwam, op een locatie ergens in het Antwerpse, te midden van een bedrijvenpark, ontdekte ik twee mini-forten mét koepelschachten!

Het ene fortje is gebouwd in baksteen in de stijl van de forten uit 1860 en heeft twee koepels, waarvan één voor 2x150mm kanonnen. Het énige Brialmontfort waar zo'n kanon gestaan heeft, was fort 3 in Borsbeek, maar deze ruimte werd door de Duitsers afgebroken zodat ze lager konden aanvliegen met hun jagers voor het vliegveld Deurne.

Antwerpen bezit dus anno 2014 nog altijd een 150mm geschutstoren! Echter zeer goed verscholen op een plaats waar je het niet verwacht.

Ik heb een duidelijke afspraak gemaakt met de eigenaar, ik mocht de twee mini-forten komen opmeten, fotograferen, in 3D tekenen en zelfs op men website plaatsen; maar ik mocht de locatie van deze gebouwen NIET verklappen omdat ze daar geen zin hebben in duizenden insluipers die ongewenst deze unicums komen bezoeken. Zo gezegd zo gedaan, ik ben daar vandaag alles gaan inventariseren en opmeten, de plannen moet ik nog tekenen maar als alles klaar is plaats ik het geheel op mijn website: vestingantwerpen.blogspot.com

Het tweede minifort is een betonnen pantserfort met een soort traditorebatterij én een 75mm koepel uit 1912. Hierbij alvast de plaatjes van de 2x 150mm geschutstoren. Wie goed ziet, ziet zelfs nog stukken van het binnenverdiep op de grond liggen!

Deze geschutstoren werd gepland voor alle bakstenen Brialmontforten van de fortengordel. Deze toren zou op het binnenfort komen te staan maar omwille van het financiële plaatje zijn ze nooit gebouwd. De aanzet hiernaar kan je nog altijd zien op het dak van het binnenfort op fort 8 !!

Tom Oliviers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten